Herfst, tijd om je creatief eens flink uit te sloven

Het is herfst, de zomer is voorbij. Het duurde even voordat het tot mij doordrong. Het besef kwam eigenlijk pas toen ik de plaat Oktober van Bløf op had staan en ik de was van het balkon haalde. Ik ging er vanuit dat het droog was, helaas had het net een paar uur geregend, alles was drijfnat. Daar sta je dan je  vrolijke hippie T-shirts uit te wringen met je Scapino-slippers op een half onder water gelopen balkon. Zie je het al voor je?

Het is oktober, oktober! Over tweeënhalve maand is het kerst en oud en nieuw, dan staan we elkaar af te lebberen omdat het alweer 2017 is. Ik loop nu te hard van stapel, ik weet het. Ik had altijd een soort van haat tegenover de herfst. Veel regen, wind en bladeren waarover je uitglijdt. Geloof me dat laatste kan echt gebeuren, ik heb er nog trauma`s van.

Als dichter zijnde schrijf ik veel tijdens de herfst. De herfst maakt je melancholisch en dat geeft veel nieuwe inspiratie. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bladeren die van de bomen vallen, je kan er veel metaforen uithalen. Veel van mijn gedichten uit mijn derde bundel ‘Sporen van de zon’ zijn geschreven in de herfst en ook nu ben ik weer druk bezig met schrijven. Dus lieve mensen, pak je pen, je kwast, je gitaar, je blokfluit of je IKEA-potloodje en leef je uit!

Om de herfst nog wat aangenamer te maken heb ik een aantal herfstplaten en een aantal literatuurtips voor jullie op een rijtje gezet, zo kom je de herfst zeker door en wie weet levert het nieuwe inspiratie op!

Muziek:

Boeijen, Hofstede en Vrienten – ‘Aardige Jongens’

Drie grootheden uit de Nederlandse popgeschiedenis gingen in 2008 samen op tournee en brachten een plaat uit. Die resulteerde in ‘Aardige Jongens’. Dit album is zeer geschikt om te draaien tijdens een gure herfstavond, dit komt mede door de mooie melodieën, sterke teksten en de warme stemmen van deze popiconen.

Marillion – ‘Fuck Everyone and Run’

Onlangs is deze plaat verschenen, het nieuwste album van de Britten is deze week binnen gekomen op plaats zes in de album top 100. Dit is muziek, zoals muziek moet zijn. Groots, rockend met treffende teksten. Voor iedere muziekliefhebber een must. Ze kregen overigens 5 sterren in The Guardian!

Beth Gibbons & Rustin Man – Ouf of Season

De zangeres van Portishead maakte in 2002 deze plaat samen met Paul Webb van Talk Talk. Haar stem leent zich uitstekend voor de rustieke nummers op deze cd. Neem er een wijntje bij en geniet!

Literatuur:

Simon Vestdijk – Terug tot Ina Daman

Dit is een meesterwerk uit de Nederlandse literatuur.  Anton de Wachter worstelt met zijn middelbare schooltijd en wordt daarnaast verliefd op Ina Daman. Vestdijk weet de gevoelens van Anton zo goed op papier te krijgen dat je volledig meeleeft met de hoofdpersoon.

Patrick Modiano – ‘Dans le Café de la Jeunesse Perdue’

In het Nederlands ook wel bekend als ‘Het café van de verloren jeugd’. Een sfeervolle, korte roman  vanuit verschillende perspectieven geschreven. Veel melancholie, met als bindende factor het nachtcafé in Parijs.

Harry Mulisch – ‘De ontdekking van de hemel’

Moet ik hier nog wat over zeggen? Dit moet iedereen gelezen hebben. Eén van de mooiste boeken die ik ooit gelezen heb.

 

Geef een reactie

