Vallen en opstaan – kerstblog

Met een glimlach loop ik het Kamper treintje uit. De frisse IJsselwind streelt mijn gezicht. Het is weekend en dat is best fijn. Thuiskomen is nooit een straf geweest. Waar ik ook mocht zijn, ik hoopte altijd weer snel de torens van Kampen te verwelkomen. Het heeft iets vertrouwds, hoewel Amsterdam een beetje mijn tweede thuis zonder huis is, kan geen enkele plek tippen aan de rust en de warmte van Kampen.

In de stad zijn ze druk bezig met de voorbereidingen van het jaarlijks terugkerende evenement ‘Kerst in Oud Kampen’.  Natuurlijk ga ik morgen ook even kijken, het is immers een traditie.img_20161007_223321

Ik groet een klasgenoot van vroeger, ook zij lijkt niet veel veranderd. Ik herinner me nog een kerstvoorstelling in groep 6 van de basisschool. Onze klas was dat jaar aan de beurt en ik speelde ‘kind 2’, een pittig moeilijke rol. Omdat ik mijn tekst niet kon onthouden, moest ik helaas terugvallen op een memootje in mijn handen. ‘’Het is niet erg Vincent, niemand heeft het gemerkt’’ zei de juf, maar ik wist wel beter.

Geert

Mijn telefoon heeft kuren en slaat spontaan de gitaarsolo van ‘Comfortably Numb’ van Pink Floyd over. Ik vloek en moet noodgedwongen luisteren naar ‘Winter Wonderland’ vertolkt door Selena Gomez and the Scene, hoe is dit godsnaam op mijn telefoon terecht gekomen? Ik geef het op en loop nog even langs mijn grote vriend Geert Bloupot van platenzaak Blue Music. In 2009 kocht ik hier voor het eerst een cd ‘Een zomer aan het eind van de twintigste eeuw’ van de Frank Boeijen Groep. Volgens Geert mocht deze cd in geen enkele platenverzameling ontbreken. Sindsdien is Blue Music meerdere keren teruggekeerd in mijn leven. In 2012 werd hier mijn eerste dichtbundel ‘Woorden wonen in huizen’ gepresenteerd, volgend jaar alweer vijf jaar geleden. Of er nog een feestje komt? Misschien wel, maar dat is toekomstmuziek.  We drinken zoals gewoonlijk koffie en lullen over de laatste plaat van de Stones en de jaarlijstjes. Natuurlijk moet Bowie op 1, dat staat buiten kijf.

Ik loop het steegje door en ben alweer bijna thuis. De verkeerde sleutel past niet in het slot, dat is logisch, toch blijf ik het fout doen, tja tradities. Thuis zet ik de lampjes van mijn dertig centimeter hoge kerstboom  aan. Met de piek meegerekend is de kerstboom zelfs  vijftig centimeter, ik ben heel bescheiden.

Terugblik

Met een biertje ga ik op de bank zitten en scroll langs allerlei jaarfilmpjes op Facebook. Ja, lieve vrienden jullie hebben een mooi jaar gehad. Sommigen zijn getrouwd, hebben kinderen gekregen40ed74bcc96c7091b652fa3ea1c2a5ce_gallery. Anderen hebben een relatie op moeten geven of  een dierbare verloren. Natuurlijk was 2016 ook een jaar van vallen en opstaan, maar dat is eigenlijk toch ieder jaar het geval?  Soms moet je even in put zitten met een doos tissues en een vette kop warme chocolademelk. Je mag best af en toe brullen om iets wat shit gaat. That`s life! Als je niet weet wat de dieptepunten zijn,  kun je ook geen hoogtepunten ervaren. Stel dat alles maar geweldig en goed gaat, dan zou het leven toch een stuk saaier zijn. Dit jaar ben ik verhuisd, gestart met een nieuwe opleiding én gestopt met roken. Drie dingen waar ik best wel blij mee ben. En natuurlijk mag ik de release van mijn vierde dichtbundel ‘Dromers en dwazen’ niet vergeten.

Lieve mensen, geniet van alle dingen die mooi waren in 2016, leer van de dieptepunten en kijk met een frisse blik naar alles wat voor jullie ligt. Geniet van de mooie warme dagen, drink een wijntje met je vrienden, maak grappen met je oma en eet een oliebol met de buurman.

Ik wens jullie mooie, warme dagen en veel geluk en liefde in 2017!

Liefs,

Vincent Corjanus

Geef een reactie

